Mitt tematips: Verdens herligste romanfigur

mitt-tematips1“Verdens herligste romanfigur″ er ukens bloggtema  hos Bokbloggeir. Det inngår i  hans faste onsdagsspalte ”Mitt tematips”.

Jeg har tenkt litt fram og tilbake på dette temaet. Det er mange å ta av. Jeg var innom tanken på hovedpersonen i Erlend Loes «Doppler», men ser at Mary-Anne allerede har valgt denne.

Men så plutselig dukket han opp. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på ham med en gang. Han er tross alt en av mine store litterære og filmatiske favoritter. Jeg snakker om denne karen her:

Snape-HP-photo-severus-snape-8304850-1575-2100Professor Severus Snape.
Bøkene er selvsagt J. K. Rowlings serie om Harry Potter.

Jeg leste disse bøkene lenge før jeg opprettet bokbloggen min, så denne gangen får jeg ikke lenket til en bokomtale. Romanfiguren jeg har valgt er jo også med i hele syv bøker, så jeg nøyer meg med å lage et lite innlegg om kun ham. 🙂

Severus Snape er et fantastisk eksempel på at man ikke skal forhåndsdømme noen. Det er så lett å tro at han er den onde, den som har en skummel agenda, at han er kald, upersonlig og at han fullstendig mangler empati og evnen til å elske. Også viser det seg at det er han som bærer på den største kjærligheten, at det er han som elsker mest.

Scenen i den siste boka, der Harry endelig får et innblikk i hvordan alt henger sammen, der han ser glimt fra Snapes liv og oppvekst, hans kjærlighet til Harrys mor, en kjærlighet som aldri slukner, og alt Snape egentlig har gjort for Harrys mamma og Harry selv, er noe av det mest rørende vakre og hjerteskjærende som noensinne er skrevet.

Snape er en dypt fascinerende, sterk og (skal det vise seg) sjelelig vakker romanfigur. All respekt til Rowling som har skapt ham og til Alan Rickman som har gjort en eminent tolkning i filmene.

“Dumbledore watched her fly away,
and as her silvery glow faded he turned back to Snape,
and his eyes were full of tears.

«After all this time?»
«Always,» said Snape.”

harry1 harry2 harry3 harry4 harry5 harry6 harry7

bokvrimmelB

6 thoughts on “Mitt tematips: Verdens herligste romanfigur

  1. tulleruska sier:

    Er så enig med deg! Snape en den herligste og ikke minst kompleks. Elsker han 😀

  2. adminung sier:

    «I always trusted Snape» står det på t-skjorta mi. Da snakker vi bra nerd!

  3. Jeg elsker Snape. Veldig.

Legg igjen en kommentar

