Warm bodies

marion_warmbodies_ukEr det mulig å skrive en zombieroman som både er tro mot sjangeren, men likevel nyskapende, vakker og rørende? Jada, Isaac Marion har fått det til!

Isaac Marion er en forholdsvis ung forfatter, født i Washington, USA, i 1981. Han har senere flyttet til Seattle, hvor han også er bosatt i dag. Forfatteren er hva man vil kalle multikreativ. Han har vært vokalist i en rekke små, ukjente band, er glad i å male, og skriver. ”Warm bodies” er hans debutroman.

Hovedpersonen har glemt det meste av sitt liv. Navnet er borte. Han husker kun forbokstaven. R. R er en zombie. Han bor sammen med alle de andre zombiene i en avgangshall, på en stor flyplass, i utkanten av en storby.

Byen har blitt en spøkelsesby etter at zombiene har blitt flere og flere. De få menneskene som er igjen i området har barrikadert seg inne på en sportsarena. Noen ganger våger de seg ut i bylandskapet, i små grupper, på jakt etter utstyr, medisiner eller mat. Det er ikke alltid de vender tilbake.

Zombiene blir trukket mot livet i menneskene. De kan sanse dem på lang avstand. I grupper vandrer de fra flyplassen og inn i den ødelagte byen på jakt etter føde. Hjerner. Varme kropper.

Det er på en slik vandring etter mat at R møter menneskejenta Julie. Hun er en del av en liten gruppe ungdommer som har våget seg ut av arenaen. De andre blir spist. Julie overlever. R redder henne.

Denne, for både ham selv, de andre zombiene og Julie, overraskende handlingen skal bli den første i en rekke av mange. Hans valg vekker sterke transformasjonskrefter i en ødelagt verden. Krefter som føder et håp om at verden kanskje kan helbredes. Men alle er ikke tilhengere av forandring…

Jeg har aldri helt skjønt fascinasjonen mange har for zombier. De er råtne, de lukter vondt, de er grisete og vemmelige på alle mulige måter. De har ingen tiltalende estetikk, slik for eksempel vampyrer har. Vampyrer liker jeg.

Overraskelsen var derfor stor, og av det høyst positive slaget, da det viste seg at jeg likte det jeg leste. Og det er flere grunner til det.

Det første jeg la merke til ved boka var omslagsbildet. Det viser et nettverk av blodårer. På avstand ser bildet ut som et tre, med kroket stamme og skjøre grener. Jeg får assosiasjoner til livets tre. Det er noe med zombieskikkelsen som ikke bare skildrer død, men som også sier noe relevant om liv. Livet med stor L. Og hvordan vi forvalter den gaven livet er.

Kapitlene er markert på ytterst stilig vis, med originale illustrasjoner fra den innflytelsesrike anatomiboken ”Gray’s Anatomy” fra 1858.

Historien om zombien R og menneskejenta Julie er intelligent og rørende. Forfatteren har ivaretatt det som er typisk for sjangeren, men han har også hevet hele sjangeren opp på et nytt nivå både innholdsmessig og språklig. Jeg har riktignok ikke brukt så mye tid på zombier tidligere, men så vidt jeg kan se legger forfatteren frem nye spennende teser om hvorfor zombiene eksisterer, hva de eventuelt er et symptom på, samt hvorvidt det finnes en kur for tilstanden til de levende døde. En kur for verdens tilstand. Og kanskje det viktigste: Boka sier noe om hva som gjør et menneske menneskelig.

Det ligger mye filosofi og poesi over denne romanen. Språket er nydelig. Bilder, atmosfære og skikkelser pensles frem med en kombinasjon av rå nerve og sitrende varhet.

Zombien R er, hvor usannsynlig det enn høres ut, utrolig søt og sjarmerende. Jeg skjønner godt den bloggeren jeg så sa at hadde blitt dypt forelsket etter å ha lest ”Warm bodies”. Jeg er betatt jeg også. Av en zombie. Hvem skulle ha trodd det?

”Warm bodies” er en zombieroman. Men den er også en rørende historie om kjærlighet mot alle odds og en vakker fortelling om liv og død. En leseopplevelse av de sjeldne.

Romanen har blitt film også. Den har premiere 05.04.13. Her er traileren:

(Jeg har kjøpt boka selv.)

Forlag: Vintage Books
ISBN: 978-0-099-54934-5

bokvrimmelB

14 thoughts on “Warm bodies

  1. Silje sier:

    Denne må jeg bare få lest snart så jeg rekker filmen. Jeg har den på Kindlen og på jobben, og synes den virker annerledes og interessant. Takk for fin omtale!

  2. Jeg elsker denne boka, og jeg tviler sterkt på at de i filmen klarer å frem det vakre som finnes mellom permen. Det ser mer ut til at de har satset på å lage en slags komedie ut av det hele, jeg er litt usikker på hva jeg synte som det. Filmen må jeg selvsagt se, men jeg er veldig redd for at jeg blir dypt og inderlig skuffet.

    Tusen takk for den fine omtalen Frøken B, nå føler jeg at jeg fikk gjennomppleve litt av de gode følelsene boken gav meg.

    • Ja, jeg har litt av den samme tvilen som deg angående filmen. Den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha sett traileren er at de har forsøkt å lage en hip og kul ungdomsfilm av boka. Men det er ikke noen hip og kul ungdomsbok dette her (selv om boka absolutt også er for ungdom). Romanen er vakker, poetisk og ganske filosofisk på mange måter, Alt annet enn morsom og lettbeint, selv om den jo inneholder litt lun humor også. Så, ja, jeg har heller ikke veldig høye forventninger til filmen. Kan hende jeg venter med å se den til den dukker opp på DVD.

      Så hyggelig at du likte omtalen, Mari! Tusen takk skal du ha! 🙂

  3. Jeg er helt enig med deg, denne historien er fin for alle, men det er ikke nødvendig å gjøre den til en «standard ungdomsfilm». Blir nesten litt lei meg av å tenke på det her he he 😉

  4. Sofie sier:

    Før jeg leste anmeldelsen din trodde jeg dette bare var en bok om døde mennesker som spiser hjernen til folk, men nå har jeg faktisk veldig lyst til å lese den 🙂

    • Frøken B sier:

      Så hyggelig at du fikk lyst til å lese denne boka, Sofie! Selv om den selvfølgelig har med noen hjernegumlende scener også, så er det ikke det som er sentralt for historien. Det er virkelig en original liten perle dette her. Kos deg med den! 🙂

  5. Tusen takk for en fin omtale:-) Når jeg leser dette så får jeg lyst til å lese boken! Zombier er ikke at det jeg liker å lese om, eller det vet jeg jo ikke for jeg har aldri lest om de,kun sett litt på filmer. Kanskje denne kan overbevise meg om at dette kan være noe for meg?

    • Takk, så hyggelig at du ble nysgjerrig nok på denne til å ville lese den. Om man ikke liker zombier noe særlig, og heller ikke har lest zombiebøker før, så tror jeg denne boken er perfekt å begynne med. Den er ikke så hard core og har en varhet og en poesi ved seg som gjør den lett å bli betatt av. Skal bli spennende å lese din anmeldelse en gang i fremtiden, om du velger å lese denne boka. 🙂

  6. astridterese sier:

    Jeg liker ikke zombier, men det er noe i denne omtalen som gir meg lyst til å lese boken likevel. Noe nytt, kanskje? Uansett er jeg veldig glad du tipset meg om boken, og den havner på leselisten! 🙂 Ha en riktig fin dag!

    • Kjempehyggelig at du satte pris på omtalen min og at du fikk lyst til å lese boka, selv om den ikke tilhører en sjanger du foretrekker. Jeg startet jo med samme utgangspunkt som deg jeg også. Misliker zombier. Jeg har kanskje ikke fått sansen for zombier generelt av denne, men jeg fikk veldig sansen for hovedrollezombien R. Et herlig bekjentskap. Kos deg med boka når du skal lese den! Ha en riktig fin dag du også! 🙂

  7. Pia sier:

    Næææ, frister ikke! Men tusen takk for utrolig flott omtale :))
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

Legg igjen en kommentar

