Mammutsalg 2013, del 2

Mitt første innlegg om mammutsalget 2013 finnes HER.

Grunnen til dette innlegg nummer to om mammutsalget er at jeg har gått hen og bestilt ennå tre bøker fra mammututvalget. Sånn er det å være bibliofil! 😉

Her er bøkene:

Imot-naturen_hd_image«Imot naturen» av Tomas Espedal:

«Imot naturen er en undersøkelse av arbeidet; arbeidet i fabrikken, kjærlighetsarbeidet, skrivearbeidet. Arbeidet for å leve et liv i samsvar med samfunnet og naturen. Men hva er naturlig, og hvorfor trekkes fortelleren mot det umulige, den umulige kjærligheten, bøkene, mytene, tabuene? Han leser fortellingen om Abélard og Héloïse, om den unge Marguerite Duras og elskeren, den eldre kineseren, og ser at han selv er i ferd med å bli en av dem som lever imot naturen.»

Har aldri lest noe av Espedal før. Han var ukjent for meg frem til årskiftet 2012/2013 faktisk. Da ble jeg opplyst om at han ikke bare har vunnet flere litteraturpriser her til lands, men at han også regnes som en spesielt stor forfatter i Frankrike. Jeg ble nysgjerrig på ham da. Nysgjerrigheten førte til et anmeldereksemplar av hans roman «Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv», som fremdeles står på min leseliste. Det virker som om han tar opp interessante temaer i bøkene sine. En annerledesforfatter. Jeg liker det. Så gjenstår det bare å se om jeg virkelig har så god kjemi med tekstene hans som jeg tror.

Historien-om-Fru-Berg_hd_image«Historien om Fru Berg» av Ingvild H. Rishøi (Noveller):

«Historien om Fru Berg inneholder fem nye noveller av Ingvild H. Rishøi. Med stor innlevelse og en særegen litterær kraft beskriver hun den skjøre forbindelsen mellom mennesker; det gåtefulle, skremmende og vakre. Det handler om å treffe sin første elskerinne, om å være synsk og se tegn, og om å oppdage at du selv er helt lik Janis Joplin. Det handler om skjebnetro, sankthansormer og kortspill. Og om å elske en hamster som heter Fru Berg.»

En novelle fra Ingvild H. Rishøis neste novellesamling var med i den første utgaven av det norske «Granta», som kom i januar. Novellen het «Vi kan ikke hjelpe alle». Jeg likte den særs godt. Det var driv i den, glimrende personskildringer og atmosfæriske skildringer, et ærlig portrett av en alenemor med dårlig råd og hennes forunderlige datter. Jeg ble derfor litt sånn bibliofilt ellevill da jeg oppdaget at Rishøis forrige novellesamling var listet opp i årets mammutkatalog. Gleder meg til å lese mer av henne.

www.aschehoug.no«Jenta som dykket inn i jordas indre» av Sabina Berman:

«Isabelle drar tilbake til Mexico for å overta familiens tunfiskfabrikk etter at søsteren hennes er død. Gjemt i det forfalne huset i byen Mazatlán på Mexico-kysten finner hun en vanskjøttet og fortvilet jente. Isabelle forstår at det må være søsterens ukjente datter. Takket være Isabelles kjærlighet og utholdenhet lærer Karen, som blir jentas navn, å snakke, lese og skrive.
Det eneste stedet Karen kjenner seg trygg, er i vannet blant fiskene. Og snart viser det seg at hun har enestående evner – en følsomhet for havet, fiskene og naturen – noe som fører til stor fremgang for tunfiskfabrikken.

Jenta som dykket inn jordas indre» er en dypt gripende fortelling som med humor og stor medmenneskelighet får oss å se livet på en ny måte. En opplevelse som ikke lar noen være uberørt.»

Denne boka så jeg at en annen bokblogger skrøt slik av. Ble så nysgjerrig at jeg valgte å bestille den.

I morgen (18. februar) starter altså årest Mammutsalg!

Er du morgenfugl kan du møte opp på ARK Stortorget (Oslo) kl. 07.30 i morgen og få med deg en storslått åpning av Mammutsalget 2013. Det blir servert frokost, utdeling av bokpakker til 20 heldige personer og i tillegg vil du kunne hilse på Erling Kagge og Hans Olav Lahlum.

Godt salg! 🙂

bokvrimmelB

2 thoughts on “Mammutsalg 2013, del 2

  1. Anita Ness sier:

    Ble veldig nyskjerrig på Rishøis novellesamling. Håper det blir billig restsalg til slutt.:)

    • Ja, jeg ser for meg at den er god. Den novellen jeg har lest av henne så langt var i alle fall glimrende. Mener jeg har sett at et par andre bloggere har skrytt av «Historien om Fru Berg». Ååå, billig restesalg! *vann i munnen* 😀

Legg igjen en kommentar

