Musikk i litteratur: Rachmaninov/Stokke-Bakken

Sergei Rachmaninovs «Pianokonsert 3»

Rachmaninovs tredje pianokonsert er nevnt i
Mari Stokke-Bakkens debutroman «Nesten for alvorlig»:

«For en dag hadde det tatt slutt, og jeg hadde nesten glemt Svanesjøen, helt til jeg hørte klarinetten på den andre siden av veggen den kvelden.

Hvordan sånn? spurte han.

Hensynsfull. Snill. Jeg tok en god slurk av calvadosen. Dum.

Så du vil fortsette med Rachmaninov? spurte han.

Kanskje, sa jeg.

Pianokonserter? Han lente seg mot meg.

Jeg vet ikke, sa jeg og lente meg tilbake.

Han ble ivrig: Jeg vil så gjerne spille Rach 3 med deg.

Og hvorfor ble jeg redd da han sa det? jeg elsket jo å høre ham spille, jeg elsket å samarbeide med ham, vi jobbet godt sammen. Og han ville samarbeide med meg, og orkesteret mitt, og meg, han ville spille Rach 3 med meg, en kjent pianist, en av de største, og det med lubne fingre og nei, jeg vet ikke hvorfor jeg ble så redd.»

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

