Musikk i litteratur: Prince/Murakami

Prince – «Little red Corvette»

I Haruki Murakamis «Kafka på stranden» er det et avsnitt hvor hovedpersonen, Kafka Tamura, lytter til Prince sin «Little red Corvette»:

«Men du veit godt at den roen ikke kommer til å vare. De kommer til å forfølge deg hvor du enn drar, som dyr som aldri går trøtt. De følger etter deg inn i tjukkeste skauen. De er tøffe, nådeløse, utholdende, de blir aldri slitne og gir aldri opp. Selv om du var flink gutt nå og lot være å runke, så kommer de til deg i drømme. Og i drømmene kommer du til å voldta den ordentlige mora di og søstera di. Det har du ingen kontroll over. Det er helt beyond hva du har makt til å gjøre noe med. Du er bare en som ting skjer med. Fantasien din skremmer deg. Og drømmene skremmer deg enda mer. Og det at ansvaret begynner i drømmene, det gjør deg vettaskremt. Men sove må du, og når du sover, drømmer du. Når du er våken, kan du tøyle fantasien. Men ikke når du drømmer.

Jeg legger meg på senga, tar på hodetelefonene og hører på Prince, og konsentrerer meg om den merkelig glatte musikken. Midt i «Little red Corvette» dør batteriene. Musikken blir bare borte, som slukt av kvikksand. Jeg tar av meg hodetelefonene, og kan høre stillheten. Stillheten er hørbar. Det har jeg lært.»

bokvrimmelB

10 thoughts on “Musikk i litteratur: Prince/Murakami

  1. Marianne sier:

    Underlig. Leste nettopp dette. I «Kafka på Stranden» – nå :o)

    • Frøken B sier:

      Slike sammentreff er ganske morsomme! Hvordan liker du boka? 🙂

      • Marianne sier:

        Jeg nyter boka! Litt av en forskjell fra hans «Elskede Sputnik» som jeg ikke likte i det hele tatt… Har ca 100 sider igjen nå, og de skal jeg tvære ut en dag til 🙂

      • Frøken B sier:

        Samme her, koser meg virkelig med den! Har ikke lest «Elskede Sputnik» selv. Nå ble jeg nesten litt nysgjerrig på annerledesheten ved den. Hehe… 🙂

      • Marianne sier:

        Elskede Sputnik var for meg utrolig «fjern». Jeg ser visse likhetstrekk mellom Oshima og en av hovedpersonene i Sputnik-boka, men Kafka på Stranden holder en helt annen kvalitet.

      • Frøken B sier:

        Ah, skjønner! Vel, da havner boka litt lenger bak i leselisten min. Tenker jeg konsentrerer meg om Murakamis storverk 1Q84 først og fremst. 🙂

    • Frøken B sier:

      Ja, kombinasjonen av forfatter og musiker er spennende her – og begge er jo geniale innenfor sitt felt i tillegg. 🙂

  2. Melusine sier:

    Fantastisk bok, med mange henvisninger til musikk og litteratur. Spesielt Prince la jeg merke til.

Legg igjen en kommentar

