Boken på vent (7): Seksualitetens historie I – Viljen til viten av Michel Foucault

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

df112dbab0366bef038ba2544bd9fbfb0e3aa0d466ffa1d7928a44be«Seksualitetens historie I – Viljen til viten» kjøpte jeg på vårparten i år (2012). Jeg kom over den i en nettbokhandel og ble nysgjerrig.

Boken er skrevet av en av det 20. århundrets største filosofer, franskmannen Michel Foucault (1926-1984). Det som spesielt kjennetegner arbeidet hans er at han satte spørsmålstegn ved det vi tror vi vet – tillærte sannheter, vante forestillinger osv. Han var særlig opptatt av å utfordre majoritetens tro på at den vitenskapelige utviklingen er med på å frigjøre oss fra underkastelse og tvang. Foucault mente at vitenskapen snarere fører til mer av begge deler gjennom økt kontroll og trangere rammer.

Forlaget Exil presenterer boka slik:
«Er det slik at vi stadig blir mer frigjorte når det gjelder seksualitet, og at de forestillingene om seksualitet som preget samfunnslivet på 1800-tallet er et tilbakelagt stadium i dag?

Ikke på noen måte, hevder den franske filosofen Michel Foucault i denne boken. Ved å se nærmere på hvordan seksualitetens historie henger sammen med en rekke politiske, økonomiske og sosiale krefter viser han at vår tids frigjøring bare viderefører 1800-tallets måte å forholde seg til seksualitet på. Det er mulig vi er på vei til å gjøre seksualiteten til et vitenskapelig objekt istedet for en kilde til økt nytelse.»

Boka er første del i en filosofisk trilogi om nettopp seksualitetens historie. De to andre tittelene heter «Seksualitetens historie II – Bruken av nytelsene» og «Seksualitetens historie III – Omsorgen for selvet». Så langt har jeg kun skaffet meg den første boken i denne serien, men jeg planlegger å kjøpe de to siste også. Filosofi er generelt sett alltid spennende, og disse bøkene høres ekstra interessante ut. Jeg liker forfattere som tenker nytt og utfordrer det vante og tillærte.

Noen som har lest denne, eller alle tre?

bokvrimmelB

4 thoughts on “Boken på vent (7): Seksualitetens historie I – Viljen til viten av Michel Foucault

  1. tulleruska sier:

    Ikke lest dem, men fikk lyst til det nå 🙂 Får legge bøkene til den enorme leselisten min 😀

  2. Amanda sier:

    Ååå denne fikk jeg skikkelig lyst til å lese! Den virker veldig interessant! Veldig spennende tema dette her 😉

Legg igjen en kommentar

