Meme: 13 enten eller

N

I påvente av min omtale av Vladimir Nabokovs «Lolita», som jeg ennå ikke er helt ferdig med (ikke den letteste boken å skrive om viser det seg), leker jeg litt. Disse meme-spørsmålene fant jeg på bloggen Utsikt frå lia.

1. Bok på øret eller bok i hånda?
Helt klart bok i hånda. Jeg liker ikke lydbøker. Jeg er veldig kresen på stemmen til oppleser. I tillegg mister jeg ofte tråden når jeg lytter til lydbøker. Jeg begynner ofte å tenke på andre ting.

2. Myke eller harde permer?
Det er litt ekstra stas med en lekkert innbunden bok med harde permer, men jeg liker bøker som har myke permer også.

3. Fiksjon eller fakta?
Tja, er det virkelig mulig å kun skrive det ene eller det andre? Jeg mener jo at det er mye fakta i fiksjon, samt mye fiksjon i fakta. Ja, takk begge deler?

4. Fantastisk eller realistisk?
Helst begge deler, samtidig. Hvis fantastisk (fantasy) litteratur ikke er skrevet på en realistisk/troverdig måte, så faller den fullstendig igjennom. Og hvis realisme ikke inneholder snev av noe fantastisk/en egen glød, så blir den kald, flat og (ofte) kjedelig. Det er noe med at motsetninger, eller kontraster, fremhever hverandre.

5. Harry Potter eller Twilight?
Harry Potter!

6. Kindle, iPad eller en annen e-leser?
Ingen av delene. Jeg foretrekker papir.

7. Kjøpe eller låne?
Helst kjøpe. Jeg sparer til eget bibliotek. 😉

8. Bokhandel eller internettbutikk?
Begge deler er flott på sin måte. Jeg elsker å tusle rundt i bokhandler og bla i bøker. Veldig koselig om bokhandelen også har et lite sofa- eller sittegruppehjørne hvor man kan sette seg ned, ta en te eller kaffe, og bruke litt tid på boktittingen. Internettbutikker er for de effektive dagene hvor mye skal unnagjøres. Også er det ofte billigere å handle bøker på nett.

9. Enkeltstående eller serie?
Jeg liker best enkeltstående bøker og trilogier. Lange serier (som i all hovedsak befinner seg i bokhyllene på Narvesen) har jeg vokst litt fra.

10. Monsterbok eller liten og søt?
Elsker store, tykke bøker! Men små, søte bøker er koselig det også.

11. Romantikk eller action?
Heller action enn romantikk. Mest fordi romantikk fort kan bli klissete, rosa og svulstig. Men er romantikken originalt og flott skrevet så ber jeg gjerne om mer.

12. Under et teppe foran peisen eller liggende i sola?
Jeg er ingen tilhenger av solbading, så her blir det nok under et teppe foran peisen.

13. Kakao eller latte?
Kommer an på kvaliteten. Jeg drikker heller en middelmådig latte over en middelmådig kakao. Er kakaoen derimot laget av skikkelige råvarer, som ekte melk og smeltet sjokolade (Valrhona f.eks.) så vil jeg heller ha det! En skikkelig gjennomført kopp kakao (med krem og sjokoladedryss på toppen) slår en god latte når som helst!

bokvrimmelB

2 thoughts on “Meme: 13 enten eller

  1. Amanda sier:

    Jeg er så enig med deg om lydbok! Stemmen må være veldig bra for at jeg skal like det. Dessuten synes jeg ofte det går for tregt frem.
    Og hvordan kan de sammenligne Harry Potter og Twilight? Og hvem svarer Twilight? Nei og nei.
    Veldig artige spørsmål forresten! Kan jeg stjele de? 🙂

    • Frøken B sier:

      Heisan! Ja, der har du et poeng, Amanda! Lydbøker går virkelig for tregt frem! Synes også det er pussig å sette Harry Potter og Twilight opp mot hverandre. Men, smaken er som baken. 😉 Bare å stjele! Har gjort det jeg også. Hihi! 🙂

Legg igjen en kommentar

