Mine bokmerker + et DIY-tips

Jeg synes eselører er helt okey. Ikke at det er det jeg som oftest foretrekker, men jeg har ikke noe i mot det. Det er mye  annet jeg bruker før jeg tyr til eseløret.

En av flappene på smussomslaget for eksempel. De er enkle og greie å benytte som bokmerker. Noen bøker har innebygd bokmerke i form av et silkebånd eller lignende også. Men har man en bok som er sørgelig fri for både smussomslag og silkebånd, og alle bokmerker en eier har gjemt seg, så er eseløret en god løsning.

Nå skal det sies at jeg ikke lager eselører i hvilke bøker som helst. Det er helst litt slappe, slitne paperbacks som er mest utsatt. Noen bøker har en litt uhøytidelig og slentrende ustråling. Vi kan kalle dem litteraturens sofagriser. Dagdrivere mellom to permer. Eseløret er en perfekt match! 😉

Tross min forholdsvis avslappede holdning til bokmerker så har jeg endt opp med en god del av dem. Det skal vel godt gjøres å være bibliofil og ikke eie et eneste bokmerke. Jeg har bokmerker jeg både har laget selv, kjøpt og fått. Det eldste jeg eier fikk jeg av en venninne da jeg gikk på ungdomsskolen.

Før jeg viser bilder av bokmerkene mine, tenkte jeg å dele en superenkel DIY (Do It Yourself) bokmerkeidé. Bloggen MøbelPøbel tipser nemlig om å bruke fargeprøver fra interiør- eller malebutikker som bokmerker. Og de er enkle å pynte på selv, om du ikke vil bruke dem som de er.

Her er mine bokmerker:

Dette er mitt eldste bokmerke. Jeg fikk det av en venninne da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg bruker det ikke så mye lenger. Har det liggende til pynt i bokhylla.

Dette har jeg fått av samme venninne som gav meg det forrige bokmerket. Pappen det er laget av har litt lett for å bue seg, så jeg er ikke så glad i å bruke det. Det ligger vanligvis i en liten rotekurv jeg har.

Dette trekløveret fikk jeg gratis gjennom Bokklubben Energica for flere år siden, den gang jeg var medlem der. Dette er såkalte kunstbokmerker, med utsnitt fra kjente malerier. Det helt til høyre har et utsnitt fra et maleri av Sandro Botticelli (1444 – 1510) som heter «Madonna del Magnificat». Det midterste viser en detalj av Gustave Klimts (1862-1918) maleri «Hage med solsikker» og det helt til høyre er en detalj av Jean-August- Dominique Ingres (1780-1867) kjente bilde «Baigneuse Valpicon».

Her har vi tre bokmerker jeg har brodert selv. Det til høyre og venstre kjøpte jeg materialpakkene til ved Loch Ness i Skottland. Motivene er rimelig skotske – keltisk kors og Highland-kyr. Det i midten kjøpte jeg materialpakke til gjennom Ateljé Margaretha. Disse ligger som oftest til pynt i bokhylla.

Her er mine nyeste bokmerker, og de jeg bruker mest nå om dagen. Disse kjøpte jeg i en bokhandel. Jeg elsker motivene (Øvert til venstre: Ugler. Nederst til venstre: Navn på kjente kunstnere. Øverst til høyre: I Love Vampires. nederst til høyre: Hodeskaller og kryssede knokler.)! Også elsker jeg at de er magnetiske. Man kan åpne dem (som du ser av bokmerket med uglene på øverst til venstre i bildet) og klipse dem fast rundt boksiden. Der blir de sittende. Ingen flere «flaksende» bokmerker som faller ut av bøkene eller som blir borte. Disse sitter der man setter dem fast!  *elsk* 😀

13 thoughts on “Mine bokmerker + et DIY-tips

  1. Linda Ursin sier:

    Hjemmelagde bokmerker er også en god måte å spre kunsten sin på, dersom man holder på med slikt på siden av lesinga.

  2. Artemisia sier:

    Å så mange fine bokmerker…:) Bruker å kjøep en del når jeg e r ute og reiser, men så forsvinner de..

    • Frøken B sier:

      Takk! 🙂 Mhm, bokmerker fra reiser kan være stas. Et par av mine er jo, som nevnt, fra Skottland. Koselig minne. De magnetiske som er å få kjøpt nå minsker fenomenet forsvunnne bokmerker med flere prosent! 😉

  3. Flotte bokmerker!!! Jeg har printet ut x antall kopier av headeren på bloggen min på litt tykkere A4 fotopapir som jeg bruker som bokmerke nå. Altfor mange pene bokmerker er rotet bort opp gjennom årene. Også dem som ungene laget i barnehage/barneskole. Headeren kan jeg printe så mange jeg vil av, 6 stk pr. A4 har – så nå har jeg så det holder en stund 🙂

  4. May Brit sier:

    Leser masse bøker, men har knapt et bokmerke… Rart egentlig, for jeg tenker det hver eneste gang jeg lukker boka at jeg burde skaffe meg et ordentlig ett, istedetfor en kvittering etc. Eller i verste fall «eselører»..

    • Frøken B sier:

      Kvitteringer funker jo de også! Hovedsaken er vel at man finner noe som er enkelt og funksjonelt for en selv. Kom plutselig på at gamle postkort er fine bokmerker! 🙂

  5. Melusine sier:

    Mange fine bokmerker!
    Eselører liker jeg ikke, så har jeg ikke bokmerke river jeg gjerne ut litt fra en avis eller lignende. Men som du sier: i noen bøker gjør det ikke så mye 🙂

    • Frøken B sier:

      Takk, takk! 🙂 Å rive ut en bit av en avis eller blad er heller ikke dumt, om man ikke har et bokmerke for hånden! Kjapp og grei løsning!

  6. Tone sier:

    Takk for lenketipset, her var det jammen meg mange fine bokmerker! Artig at du har brodert noen selv også, da. Og sikkert veldig artig å ha som et minne om turen. Jeg vet om flere som samler på bokmerker de kjøper fra stedene/byene de besøker.

    • Ja, koselig å brodere sitt eget bokmerke. Passende størrelse på et broderiprosjekt også, om man ikke liker å gå løs på får store ting. 🙂
      Bokmerker fra reiser er helt klart superkoselige minner, som man kan bruke i tillegg. Ikke noe er bedre enn det. 🙂

  7. […] Natalie og Bokvrimmels Frøken B har også skrevet innlegg om bokmerkene […]

Legg igjen en kommentar

