Boken på vent (6): Fortryllelsens by av Han Suyin

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

Jeg tittet igjennom nye innlegg i bokblogger tidligere i dag. Da kom jeg over nyheten om at forfatteren Han Suyin døde i forrige uke. Det var bokbloggen Ninaforfatter som hadde laget et innlegg om forfatteren, hennes bortgang og litterære karriere.

Navnet virket veldig kjent. Etter en tenkepause slo det meg at jeg har en bok av henne i bokhylla mi. «Fortryllelsens by» heter den. Jeg kjøpte den på slutten av  80-tallet eller begynnelsen av 90-tallet en gang. Husker jeg var ganske så betatt av forsiden. Har alltid hatt en dragning mot østen og østlig arkitektur. «Fortryllelsens by» er vel den boken jeg har hatt lengst på vent, så langt. Det er på tide å trekke den frem igjen.

Egentlig har den ikke stått fullstendig urørt i hylla mi i alle disse årene. Jeg begynte på romanen ganske kort tid etter at jeg kjøpte den, men gav den opp. Jeg var veldig ung og boka var nok beregnet på den litt mer modne leser. Jeg tror nok jeg kommer til å like den meget bedre om jeg gir den en ny sjanse nå.

Forfatteren Han Suyin ble født i 1917, i Xinyang i Kina. Han Suyin var hennes kunstnernavn. Hun het opprinnelig Zhou Guanghu. Hennes europeiske navn skulle etterhvert bli Rosalie Elisabeth Kuanghu Chow.

Faren var kinesisk og moren fra Flandern i Belgia. Han Suyin studerte opprinnelig til lege, henholdsvis i Beijing og London. I 1952 kom hennes første roman «A many-splendoured thing» («Skinnende dager» heter den på norsk) som også har blitt filmatisert. I Norge har Aschehoug stått for utgivelsen av hennes bøker, bl.a. den allerede nevnte «Skinnende dager», samt «Morgen over Kina», «Før dagen gryr» og boka jeg har – «Fortryllelsens by».

Forlaget presenterer boka slik:
«Historisk kjærlighetsroman om magi og mystikk og spenningsfeltet mellom Østens og Vestens kulturer. Sentralt står 1700-tallets Geneve, keisertidens Kina og det gamle Thailand. Datidens klokkemakere i Sveits arbeidet med en spesiell form for urverk – roboter som så ut som mennesker. For den eventyrlystne Colin er drømmen å kunne skape den perfekte urverksrobot. I Kina får han og tvillingsøsteren Bea oppleve keiserens fantastiske klokker, og i «fortryllelsens by» opplever begge den store kjærligheten. Samtidig tvinges de til å innse hvilke følger deres spesielle evner kan få.»

Boka noteres på nytt på min leseliste. Den både ser og høres interessant ut. 🙂

Er det noen som har lest den eller andre titler av samme forfatter?

2 thoughts on “Boken på vent (6): Fortryllelsens by av Han Suyin

  1. Så innlegget til Nina og ble nysgjerrig på denne forfatteren.Har ikke lest noe av henne før,men flere av dem virket interessante så jeg noterte meg titlene på bøkene hennes. Blir spennende å lese hva du syntes når du har lest den. Ha en fin kveld:-)

    • Frøken B sier:

      Ja, tror hun skriver godt! Gleder meg til å forsøke meg på denne igjen, nå som jeg har blitt litt eldre. Ha en fin kveld du også! 🙂

Legg igjen en kommentar

