Leatherbound Classics fra Barnes & Noble

Som det dypt bibliofile vesen jeg er har jeg gått hen og forelsket meg i, ikke en, men flere bøker. En serie av klassikere. Skinninnbundne. Fra Barnes & Noble. Aaaaah…

Jeg ble tilfeldig oppmerksom på dem gjennom en venn av meg. Han falt pladask for en av disse praktfulle bokvennene i en bokhandel vest for Oslo for en måneds tid siden. Til alt hell (for meg) tok han bilde av boka og la ut på sin Facebookprofil. Der fikk jeg øye på den og falt litt jeg også. Noen nettsøk senere var boka funnet til ualminnelig rimelig pris i en norsk nettbokhandel – og bestillt. Boka var «The Complete Tales and Poems of Edgar Allan Poe» fra, nettopp, Barnes & Noble.

Jeg ble så begreistret for mitt nye estetisk vakre smykke av en bokvenn at jeg måtte undersøke om det fantes flere innbundne lekkerbiskner der den kom fra. Og det gjorde det! Poe-boka inngår i en serie som heter Leatherbound Classics. I den finnes både samlede verker av berømte forfattere og enkeltutgaver av kjente romaner. Felles for alle utgivelsene er at de er fantastisk vakre. Alt fra innbinding, farger, illustrasjoner, fonter osv er formet med stor kjærlighet til hvert litterære verk, samt en helt spesiell vektlegging av estetikk og detaljer. Bøkene er som små skimrende skatter! Jeg er superbetatt av dem!

Jeg har endt opp med å kjøpe meg flere. Og flere skal det bli. Nå er hellet foråvidt på min side. Flere av titlene passer inn i mitt forholdsvis nye bloggprosjekt, «1001 books you must read before you die». Jeg fråtser i bokskattene med god samvittighet! 😉

Her er de utgavene av Barnes & Nobles Leatherbound Classics jeg har skaffet meg så langt:

«The Complete Tales and Poems of Edgar Allan Poe»

«The Divine Comedy» av Dante Alighieri

«Frankenstein» av Mary Shelley.
Det finnes et sitat fra boka på baksiden:
«You are my creator, but I am your master – obey!» ~Monsteret til Frankenstein et sted i kapittel 20

«Dracula» av Bram Stoker.
Det er et sitat fra boka på baksiden:
«Listen to them, the children of the night. What music they make!» ~Dracula

«Alice’s Adventures in Wonderland and other Stories» av Lewis Carroll

6 thoughts on “Leatherbound Classics fra Barnes & Noble

  1. Amanda sier:

    Ååh de er helt nydelige! Skjønner godt at du falt for disse, det gjorde jeg også! Dette er litt pinlig å spørre om, men var de veldig dyre?

    • Frøken B sier:

      Hei, Amanda! Bare å spørre, helt i orden det! De er faktisk fullt overkommelige i pris. Den dyreste var «Alice», som kom på 224,- Ellers ligger Dante og Poe på 144,-, Frankenstein på 149,- og Dracula var billigst. «Han» kostet 91,- . 🙂

  2. Melusine sier:

    Åh, du store for noen fine bøker! Skinninnbundne, vakre skatter 🙂

Legg igjen en kommentar

