Seierherrene

Jeg fant «Seierherrene» i hylla på min lokale matbutikk. Boka ble mitt første møte med Roy Jacobsens litteratur, og et svært vellykket sådan. Det er et par år siden jeg kjøpte boken, leste den og skrev denne anmeldelsen.

Dette er romanen Roy Jacobsen slo igjennom med som forfatter i 1991. Det er en murstein av et verk hvor handlingen begynner ved Helgelandskysten i 1926 og ender opp på Oslo øst i 1990. Vi følger en kvinne fra barndom til alderdom, hennes opphavsfamilie og etterhvert egen stiftede familie. Det er en generasjonaroman som også forteller om en viktig epoke i Norges historie: 1900-tallet med industrialisering, depresjonen, arbeidsledighet, annen verdenskrig, oppbyggingen av landet, ungdomsopprør, kvinnefrigjøring osv. Det handler om arbeiderklassen og hvordan dennes kår har endret seg gjennom årene, ved politisk og personlig kamp og endring.

Jacobsen skriver drivende godt! Boka er tjukk, men det tar ikke lang tid å lese den. Språket og historien er fengende og fengslende. Jeg hadde ikke lyst til å legge den fra meg! Som østkantjente var det en fryd for meg å lese bokas andre del, som handler om oppvekst og livet på østkanten i Oslo på 60-, 70- og 80-tallet. Seierherrene er ei bok som tar oss på en resie i vår egen fortid, gjennom minner vi kanskje har glemt. Jeg koste meg virkelig storlig med denne romanen! Bør nesten være obligatorisk lesning, synes jeg! Viktig og flott bok! Også må jeg legge til at det er en humoristisk bok også! Jacobsen fikk meg til å le hjertelig og lenge flere ganger i bokas andre del – der Roger’n fra Grorud har ordet! Herlig romanfigur! 😀

Holdt nesten på å glemme en ting. Jeg ble positivt overrasket over måten Jacobsen skriver om annen verdenskrig i denne boka. Han lar ikke romanen bli en bok om krigen, men lar krigen være en detalj i boka. Liker det! Synes forfattere har en tendens til å smøre krigen utover i fortellingene sine. I Seierherrene leser vi om vanlig folks hverdag med krigen som bakgrunn. Veldig flott løst og skrevet! Anbefales på det hjerteligste av meg! 😀

Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 978-82-02-30907-7

2 thoughts on “Seierherrene

  1. Melusine sier:

    Seierherrene ligger ulest i bokhyllen min, nå gleder jeg meg enda mer til å lese den 🙂

Legg igjen en kommentar

