Boken på vent (4): The Taqwacores av Michael Muhammad Knight

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

«The Taqwacores» av Michael Muhammad Knight er et av mine nettfunn. Jeg kom over boka helt tilfeldig inne i en nettbokhandel for drøyt et år siden. Presentasjonen av boka fyrte opp under min nysgjerrighet og leseiver. Et par spontane tastrykk senere lå den i handlekurven.

Romanen var først en slags undergrunnspublikasjon, kopiert opp på vanlig kopimaskin og spredt av forfatteren selv. Teksten har senere blitt utgitt på tradisjonelt vis og er oversatt til flere språk (ikke norsk ennå, såvidt jeg vet). Verket har blitt kalt vår tids «Catcher in the Rye» for unge muslimer.

Jeg blir litt ekstra glad når jeg kommer over bøker om Islam, islamske individer og islamsk kultur som skiller seg markant fra den rådende litteraturen på området. Det utgis i overkant mange bøker om Islam eller muslimer (fler og fler de siste årene) som forteller den samme historien, sett med det samme smånegative blikket. Det handler om den vakre piken som vokser til og må skjule sin skjønnhet, som giftes bort til en onkel som er 50 år eldre enn henne, som omskjæres og kues, som må rømme fra land og familie osv osv. (Historienes oppbygging minner mest av alt om en Narvesen-roman). Jeg sier ikke at alle disse historiene ikke sier noe viktig eller fortjener å se dagens lys. Det jeg ønsker å påpeke er at utvalget av perspektiv og nyanser i islamske/muslimske historier tilgjengelig for norske lesere er altfor dårlig. Vi mates med det samme bildet igjen og igjen til usunne holdninger sementeres. Alle disse ensartede tekstene fremmer et inntrykk av muslimer som en homogen masse, istedet for å dele historien til originale individer – som skiller seg like mye fra hverandre som resten av menneskehetens medlemmer.

«The Taqwacores» oppfyller ønsket mitt (bortsett fra at den ikke er på norsk)! Her møter vi burkakledde opprørere, sufier med mohawk, streite Sunnimuslimer, Shiamuslimske skinheads, indonesiske skatere, frekke sudanesere, homofile muslimer, drita fulle muslimer og muslimske feminister med bein i nesa. Eller som teksten bakpå boka forteller:

«A Muslim punk house in Buffalo, New York, inhabited by burqa-wearing riot girls, mohawked Sufis, straightedge Sunnis, Shi’a skinheads, Indonesian skaters, Sudanese rude boys, gay Muslims, drunk Muslims, and feminists. Their living room hosts parties and prayers, with a hole smashed in the wall to indicate the direction of Mecca. Their life together mixes sex, dope, and religion in roughly equal amounts, expressed in devotion to an Islamo-punk subculture, “taqwacore,” named for taqwa, an Arabic term for consciousness of the divine.»

Michael Muhammad Knights roman har blitt sensurert, boikottet, konfiskert og truet med rettslige midler. Den presenteres som en vågal og banebrytende bok, som gir dagens unge muslimer en stemme. Noen har også definert den som et manifest for den muslimske punkebevegelsen.

Dette ser ut til å kunne bli en både interessant og spennende lesereise. 🙂

Har du lyst til å tipse om dine bøker på vent? Slik gjør du det:

  • Lag et innlegg på bloggen din om boken du velger. Har du ikke blogg kan du fortelle om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg.

Legg igjen en kommentar

