Innfødte skrik

Det er en stund siden jeg leste denne nå. Og en stund siden anmeldelsen ble skrevet. Dokumentaren kom ut på vårparten i 2010 og jeg leste den rett etter at den ble sluppet. Innfødte skrik av Håvard Rem er altså en dokumentar om Black Metal, med utgangspunkt i det usannsynlige samarbeidet og underlige vennskapet (?) mellom Kristian L. Vikernes (også kjent som Varg Vikernes, Greven og Count Grishnackh) og Øystein Aarseth (kjent som Euronymous).

Forlaget Schibsted forteller dette om boken:
«Etter kirkebrannene i 1993 har norsk svartmetall beveget seg fra VGs førstesider til kronikkplass i Aftenposten – fra politianmeldelser til musikkanmeldelser, fra fengsel på livstid til fengende livsstil, fra riksadvokaten til rikskonsertene, fra steinrøysa til jordens ender, og ikke minst: fra demokassetter til millionsalg.

De svartkledde finnes i dag i nær sagt hvert eneste klasserom, på alle ungdomsskoler, videregående skoler og høyskoler. De er metallhoder. Men hva befinner seg inne i hodene? Hvorfor blir de bare flere og flere?

Boken er et resultat av flere års arbeid. Forfatteren har studert svartmetallerne på nært hold og fulgt dem på konserter og festivaler i inn- og utland.»

Boka skifter mellom avsnitt om viktige band, hendelser, inspirasjonskilder og personer her hjemme og ute i verden – og viser hvordan ting gjensidig påvirker hverandre og har vært med på å skape det som i dag er Norges viktigste eksportartikkel. Vikernes og Aarseth er den røde tråden som trekker oss igjennom bokas mange kapitler og setter en kjent ramme om et stoff som er forholdsvis ukjent for de fleste.

Jeg koste meg veldig med denne boka. Rem skriver godt, lettfattelig og medrivende. Har i ettertid sett at Vikernes selv har anmeldt denne boka, med en ganske annen konklusjon enn meg. Han er jo en av hovedpersonene i boka, men har aldri blitt intervjuet i forbindelse med Rems arbeid med den. Vikernes hevder at boka er full av feilopplysninger og ondsinnede løgner. Hva som er sant vet jeg ikke – jeg kan bare si min mening: Rems bok er god. Jeg liker måten han presenterer stoffet på, at han klarer å bygge opp en krimlignende spenning i en dokumentar og at boka gir såpass mange henvisninger videre til band, plateutgivelser osv det er gøy å utforske på egenhånd. Liker også godt vekslingen mellom froske- og fugleperspektiv – altså lokale hendelser og globale hendelser. Rem er god til å vise hvordan ting henger sammen i et videre perspektiv. Samtidig synes jeg Rem er befriende lite fordømmende på temaer og hendelser det er lett å fordømme. Kudos for det!

Absolutt en fin introduksjonsbok til Black Metal! 🙂

Forlag: Schibsted
ISBN: 978-82-516-2607-1

Legg igjen en kommentar

