A monster calls

Noen bøker er ganske enkelt magiske. De utstråler et eller annet, noe vart og tiltrekkende, som merkes idet man passerer dem i hylla i bokhandelen. De har en egen aura. Ved første blikk, første berøring, flytter de inn i deg. Vekker nysgjerrighet og leseglede før man har lest en bokstav. Slike bøker blir alltid med meg hjem. ”A monster calls” er en slik bok.

Conor O’Malley har mareritt om natten. Hans mor er alvorlig kreftsyk og hennes sykdom går sterkt innpå ham. Han bærer på en forferdelig redsel. Han er livredd for å miste henne, og samtidig livredd for å innrømme for seg selv at hun er så alvorlig syk som hun er.

En natt, rett etter midnatt, dukker et monster opp. Som de gjerne gjør. Det er ikke monsteret fra Conors drømmer, men et vilt urvesen, en eldgammel hedensk gud, som krever én ting av Conor. Det farligste av alt: Sannheten.

En merkelig var og likevel katalytisk relasjon vokser frem mellom de to. Monsteret blir en slags mentor for Conor – en sfinksaktig skikkelse som gir ham gåter og oppgaver å løse på veien mot den vonde sannheten. Gjennom lignelser og mytelignende historier forbereder monsteret Conor på det uungåelige: Morens død.

Boken er et særdeles vellykket samarbeid mellom den unge amerikanskfødte forfatteren Patrick Ness og den innovative illustratøren Jim Kay. Historien er basert på en idé av den avdøde forfatteren Siobhan Dowd (som selv døde av kreft før boken utkom). Romanen har vunnet flere priser, bl.a. Galaxy National Book Awards. Jeg forstår hvorfor.

Det er så klokt og vakkert og merkelig stillferdig skrevet, til tross for bokens dramatiske og vonde innhold. Unge Conors indre ferd fra engstelig fornektelse via sår erkjennelse til kjærlig og vond forløsning, er utrolig innsiktsfullt skildret. ”A monster calls” er ganske enkelt en av de vakreste lesereisene jeg har vært på. Ren magi.

Boken er også utgitt på norsk, hos Cappelen Damm. Den norske tittelen er ”Monsteret kommer”.

Forlag: Walker Books
ISBN: 978-1-4063-3934-5

2 thoughts on “A monster calls

  1. tulleruska sier:

    Jeg er så enig: Boka er magisk!
    Jeg husker da jeg først begynte på den (på norsk). Jeg trodde jeg fikk en monsterbok, sånn traus monsterbok. Jeg fikk noe enda bedre, selv om boka til dels er voldsomt sår. Det er en bok som blir hos meg (mange bøker er dessverre sånn «raskt glemt», men ikke denne).

    (Forresten veldig hyggelig å treffe deg på bokbloggertreffet!)

  2. Frøken B sier:

    Hei! 😀 Takk for sist! Kjempehyggelig å møte deg også!

    Kult at du også har lest denne og sitter med samme opplevelse av teksten! Helt enig med deg, Tulleruska, det er virkelig en bok som blir igjen inne i en etter at man har lest den! Nydelige historien! 🙂

Legg igjen en kommentar

