Boken på vent (3): Djevelens eliksirer av E. T. A. Hoffmann

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

«Djevelens eliksirer» har stått i bokhyllen en lang stund. År faktisk. Jeg husker ikke helt når den kom i hus. Mener at jeg kom over den på et mammutsalg en gang. Kombinasjonen av tittel og forside gjorde meg nysgjerrig. Jeg er generelt svak for ting som smaker av gotikk, skrekk og okkultisme. Hvorfor jeg ennå ikke har lest den er vanskelig å si. Jeg ivrer virkelig etter å begynne på den. Andre bøker har bare hatt en egen evne til å snike i køen så langt. Ved å trekke den frem nå har jeg ihvertfall hentet den frem i min bevissthet igjen. Det bør ikke være lenge før jeg kryper opp i godstolen med den.

Forfatteren, E. T. A. Hoffman (1776 – 1822), var fra Preussen i Tyskland. Han begrenset seg ikke til å være forfatter, men innehadde også titlene jurist, komponist, musikkritiker og tegner. Hoffman regnes som en pioner innen gotisk/fantastisk skrekklitteratur. Noen kaller ham sågar grøsser-romanens far. Han var et stort forbilde for bl.a. Washington Irving, Nathaniel Hawthorne og, ikke minst, Edgar Allan Poe.

«Djevelens eliksirer» er en av Hoffmanns mest kjente romaner. Forlaget Bokvennen presenterer boken slik:

«Kapusinermunken Metardus er en splittet sjel, snart from og gudfryktig, snart skruppelløst forbrytersk, manifistert ved en dobbeltgjenger som forfølger ham. Trylleeliksiren som djevelen i sin tid har etterlatt hos eneboeren St. Antonius, driver nå Metardus gjennom verden på jakt etter en ukjent, skjønn kvinne og fører ham inn i en rekke høyst kompliserte situasjoner som koster flere mennesker livet. Han begynner uforvarende å spille rollene til noen av de han møter og som ligner ham som brødre. Han er summen av alle disse forvirrede sjeler, et sammensatt jeg som selv er uvitende om sine dunkle muligheter. Vill lidenskap, skrekk, forferdelse og nedarvet slektsforbannelse er viktige ingredienser i romanen.»

Har du lyst til å tipse om dine bøker på vent? Slik gjør du det:

  • Lag et innlegg på bloggen din om boken du velger. Har du ikke blogg kan du fortelle om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg.

2 thoughts on “Boken på vent (3): Djevelens eliksirer av E. T. A. Hoffmann

  1. Denne boken har jeg ikke hørt om men den virker veldig spennende og interessant. Det skal bli spennende å lese hva du syntes om den og i mellomtiden skal jeg notere ned boken. Tusen takk for boktips!

    • Frøken B sier:

      Den var helt ukjent for meg da jeg fant den også. Ble ekstra glad over funnet da jeg fikk lest litt om forfatteren. Spennende mann og spennende sjanger han er far for. 🙂

Legg igjen en kommentar

