Musikk i litteratur: Stravinskij/Cronin

Ny sporadisk spalte i min blogg: Musikk i litteratur. Sporadisk fordi jeg kommer til å poste i denne spalten hver gang en forfatter refererer til et musikkstykke i en roman jeg leser. Det kan være ofte. Det kan være sjelden.

Det er gøy å oppdage ny musikk gjennom bøker jeg leser. Noen ganger gir musikken historien et ekstra perspektiv, en ekstra nerve. Musikken blir på en måte et nytt og dypere lag av historien. En bit av fortellingen man kan ta med seg og nynne på, som igjen setter musikk til eget liv og egen historie.

Jeg åpner spalten med

Igor Stravinskijs «The Rite of Spring» fremført av Chicago Symfoniorkester

Det refereres til musikkstykket i Justin Cronins roman «Den første»:

«Telefonen glødet mot øret hennes. Hun merket at Elton flyttet hendene lynraskt på panelet, alle setder på en gang. Så hørte hun det: Musikken. Men ikke noe musikk hun kjente. Det nådde henne først som en fjern, hul lyd, som et vindpust, og bak den kom høye fuglelignende lyder som liksom danset inni hodet hennes. Lyden bygget seg mer og mer opp, til det virket som den kom fra alle kanter på én gang, og hun visste at det var en storm hun hørte. Hun kunne se den for seg også, en stor musikkstorm som feide ned. Det gikk gjennom henne som regn. Hun hadde aldri hørt noe så vakkert i hele sitt liv. Da de siste tonene var forstummet tok hun hodetelefonen av seg.
– Jeg skjønner det ikke. Kom det via radio?
Elton lo. – Ja, det ville vel vært noe, ikke sant?
Han fiklet med noe på panelet igjen. En liten skuff åpnet seg og ut kom en sølvplate, en CD. Hun hadde aldri brydd seg om dem. Michael hadde fortalt henne at det bare var lyd. Hun holdt i kanten av platen. Stravinskij. Vårofferet. Chicago symfoniorkester, dirigert av Erich Leinsdorf.
– Jeg tenkte du skulle få høre hvordan du ser ut, sa Elton.

Legg igjen en kommentar

