Boken på vent (2): Den som blunker er redd for døden av Knud Romer

I BeathesBokhylle har jeg funnet en fast spalte som heter “Boken på vent”. (Hun har funnet inspirasjon til denne spalten på den engelske bokbloggen Books for Company.) Under overskriften “Boken på vent” presenteres bøker man eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

Tidlig i våres hadde min lokale Notabene 50% på en rekke bøker. «Den som blunker er redd for døden» av Knud Romer var en av disse. Tittelen tiltrakk meg umiddelbart. Presentasjonen av boka gjorde meg sikker. Jeg kjøpte den. Nå er jeg en av dem som stadig kjøper nye bøker. Romers roman har derfor havnet et godt stykke bak i en ganske lang kø av fremtidig lesestoff. Ved å trekke boka frem i denne spalten, kjenner jeg at nysgjerrigheten og tiltrekningen min vokser igjen. Er veldig spent på denne danske romanen.

Cappelen Damm har presentert romanen slik:
«En selvbiografisk roman om et enebarn, som vokser opp med sin schizofrene, tyske mor og tvangsneurotiske, danske far i 1960-årenes Nykøbing Falster.

Nykøbing Falster er en by som er så liten at den slutter før den har begynt. Hvis du er inne, kan du ikke komme ut – og hvis du er utenfor, kan du ikke komme inn. Du går tvers gjennom, og det eneste sporet som byen etterlater, sitter i klærne og lukter av gjødsel om sommeren og sukkerroer om vinteren. Her ble jeg født i 1960, og det var det nærmeste jeg kunne komme å ikke finnes.

«Den som blunker er redd for døden» er en skarp og vond – men også varm og morsom – skildring av det å bli utpekt som outsider. Den handler også om å lære å leve med sin egen fortid. Og komme seg videre …»

Romanen har vært en enorm salgssuksess i Danmark. Den har blitt tildelt den danske bokhandlerprisen 2006, BG Banks Debutantpris, Weekendavisens Litteraturpris og De Gyldne Laurbær.

Dette skal bli et spennende lesebekjentskap. Både fordi temaene som blir berørt i boken (bl.a. psykiske lidelser, mobbing og opplevelsen av annerledeshet) er noe jeg er spesielt opptatt av, og fordi dette blir mitt første nyfikne møte med en forfatter jeg ikke kjenner fra før av. Jeg har egentlig ikke lest noe særlig av danske forfattere i det hele tatt. Helt grunnløst egentlig. På tide å gjøre noe med det!

Har du lyst til å tipse om dine bøker på vent? Slik gjør du det:

  • Lag et innlegg på bloggen din om boken du velger. Har du ikke blogg kan du fortelle om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg.

 

2 thoughts on “Boken på vent (2): Den som blunker er redd for døden av Knud Romer

Kommentarer er stengt.