Boken på vent (1): Kvinner av Marilyn French

Bokblogger består ikke bare av bokanmeldelser. Det finnes mange andre spennende spalter om litteratur der det blogges også.

I BeathesBokhylle har jeg funnet en fast spalte som heter «Boken på vent». (Hun har funnet inspirasjon til denne spalten på den engelske bokbloggen Books for Company.) Under overskriften «Boken på vent» presenteres bøker man eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

Jeg liker ideen og starter derfor opp samme spalte i min blogg. BeathesBokhylle blogger om «Boken på vent» fast hver tirsdag. Jeg kommer til å gjøre det litt mer sporadisk, ihvertfall innledningsvis. 🙂

Min første bok på vent er «Kvinner» av amerikanske Marylin French. Jeg kjøpte den på et mammutsalg for noen år siden (4-5?). Den ble utgitt i 1977 og kalles en moderne klassiker. Det er en feministisk roman, og den blir regnet som en av 70-årenes viktigste bøker. «Kvinner» er også Marylin French sin debutroman.

Bakpå boken står det:
«Dette er en bok om frigjøring – en åpenhjertig, ærlig og vesentlig bok om kvinners forhold til menn, til sine barn, til andre kvinner. Det er en beretning om en hel generasjon, om femtiårenes husmødre som ble syttiårenes kvinner.

Gjennom Mira Ward og hennes venninner, deres opplevelser og fellesskap, konfronteres vi med kvinners problemer. Ikke minst den uavlatelige og frustrerende kampen for å bli tatt alvorlig som mennesker, på egne premisser.»

Jeg har aldri lest noe av Marilyn French før. Er derfor litt ekstra spent på denne boken. Det nærmeste jeg har vært lignende litteratur er Simone de Beauvoirs «Det annet kjønn», fra 1949. Begge bøker faller innenfor feministisk litteratur, men tilhører likevel forskjellige sjangere. French har skrevet en roman, Beauvoirs bok er et essay.

Andre bøker fra Marylin French sin penn er bl.a. «Det blødende hjertet», «Sin mors datter», «Krigen mot kvinnene» og essayet «Frihet – ikke makt».

Har du lyst til å tipse om dine bøker på vent? Slik gjør du det:

  • Lag et innlegg på bloggen din om boken du velger. Har du ikke blogg kan du fortelle om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg.

2 thoughts on “Boken på vent (1): Kvinner av Marilyn French

  1. Så kjekt at du ble med:-) Denne boken har jeg ikke hørt om men virker interessant, ble nysgjerrig på flere av de titlene du nevner her så jeg skal får sjekket ut litt. Godt vi er flere som har bøker stående i mange år før de blir lest. Det gjelder nok sikkert de fleste vil jeg tro. Ha en fin uke:-)

  2. Frøken B sier:

    Ja, denne måtte jeg bli med på. Har faktisk en god del uleste bøker i bokhyllen. Var ikke klar over riktig hvor mange før jeg kom over «Boken på vent»-spalten og begynte og se etter. Hehe… Som du sier er det nok veldig vanlig at man har bøker som blir stående en stund.Takk for at du var innom og la igjen en kommentar! Ha en flott uke du også! 🙂

Legg igjen en kommentar

