Dødsleker, drager og glassføtter

Fem nye bokvenner har flyttet inn i dag. De kom godt innpakket i en rød og pappbrun eske fra Adlibris, og gjorde dagen min så mye bedre. Tenkte jeg skulle presentere dem kort her. 🙂

Tre av dem er The Hunger Games-trilogien av Suzanne Collins. Jeg valgte å kjøpe dem på norsk. Noen ganger liker jeg best å lese engelsk (spesielt om det er originalspråket). Andre ganger liker jeg å «hvile» mer når jeg leser, og velger den norske utgaven. Variasjon er tingen. Denne gangen ble det norsk.

Første bok i trilogien heter Dødslekene (The Hunger Games). Dette har Gyldendal skrevet bak på boka:
«Reglene for Dødslekene er enkle: Tjuefire deltakere sendes ut på en enorm utendørs arena som kan romme alt fra glohet ørken til forssen ødemark. I løpet av en sesong må deltakerne kjempe for livet. Den siste deltakeren som står alene igjen, vinner…»

Den andre boka, Opp i flammer (Catching flames), beskrives slik fra forlaget:
«Mot alle odds vant Katniss og Peeta fra det lutfattige distrikt tolv de årlige Dødslekene. Men seieren ble deres gjennom å trosse det mektige og nådeløse Capitol, som tapte ansikt og autoritet. Det skjer ikke ustraffet…»

Den siste boka, Fugl Føniks (Mockingjay), presenteres ganske så beskjedent bakpå smussomsalget med:
«Mitt navn er Katniss Everdeen. Hvorfor er jeg ikke død? Jeg skulle vært død.»

Denne trilogien beskrives av anmeldere som fantastisk, rystende og tankevekkende. En slags blodtørstig og dystopisk variant av Robinsonekspedisjonen: Reality-TV med livet som innsats. Trilogien blander samfunnskritikk, politikk og kjærlighet på heldig vis, skrives det. Jeg gleder meg til å lese disse bøkene!

De to siste er begge på engelsk. Såvidt jeg vet finnes ingen av dem på norsk. Ihvertfall ikke ennå. Den ene er første boken i en fantasyserie som heter Enchanted Forest Chronicles (utgitt av Magic Carpet Books). Boka heter Dealing with dragons og er skrevet av Patricia C. Wrede. Jeg kom tilfeldig over denne inne på Pinterest, og ble nysgjerrig. Boka presenteres sånn av forlaget:
«Meet Princess Cimorene – a princess who refuses to be proper. She is everything a princess in not supposed to be: headstrong, tomboyish, smart… And bored. So bored that she runs away to live with a dragon. And not just any dragon, but Kazul – one of the most powerful and dangerous dragons around. Of course, Cimorene has a way of hooking up with dangerous characters, and soon she’s coping with a witch, a jinn, a death-dealing talking bird, a stone prince, and some very oily wizards. If this princess ran away to find some excitement, it looks like she’s found plenty!»

Den siste boka som har flyttet inn til meg i dag, er det moderne eventyret The Girl with Glass Feet av Ali Shaw (utgitt av Atlantic Books UK). Boka har vunnet The Desmond Elliot prize 2010 og beskrives bl.a. som «a rare orchid of a book, beautiful and eccentric and exquisitely sad». Forlaget presenterer handlingen slik:
«A mysterious metamorphosis has taken hold of Ida MacLaird – she is slowly turning into glass. Fragile and determined to find a cure, she returns to the strange, enchanted island wher she believes the transformation began, in search of reclusive Henry Fuwa, the one man who might just be able to help… Instead she meets Midas Crook, and another transformation begins: as Midas helps Ida come to terms with her condition, they fall in love. What they need most is time – and time is slipping away fast.»

Veldig spent på alle fem! *glede seg til gode fremtidige lesestunder* 🙂

2 thoughts on “Dødsleker, drager og glassføtter

  1. Heidi sier:

    Dødslekene er populære ja, og det er en grunn for det. Jeg vet ikke om du har lest de enda men jeg slukte de. Skikkelig spennende.

    • Frøken B sier:

      Har ikke fått begynt på dem ennå, men det er nok ikke lenge før! Har hørt masse bra om dem, så jeg gleder meg til å lese! 🙂

Legg igjen en kommentar

