Paktens voktere

Tom Egelands «Paktens Voktere» er bok nummer to om arkeologen Bjørn Beltø. Så langt har Egeland skrevet fire bøker om Bjørn; «Sirkelens ende», «Paktens voktere», «Lucifers evangelium» og «Nostradamus’ testamente». Jeg har, så langt, lest de to midterste.

I «Paktens voktere» blir et gammelt og sjeldent manuskript funnet på Island. Et drap skjer i funnets kjølvann og Bjørn Beltø trekkes inn i en dramatisk og verdensomspennende jakt på gamle pergamenter, kodede beskjeder, runeinskripsjoner, hieroglyfer og glemte egyptiske skatter. Sakte avdekkes det faktum at vikingkongen Olav den Hellige en gang i sin ungdom var helt i Egypt, hvor han plyndret et gravkammer og stjal med seg en hellig mumie og et papyrusmanuskript som inneholder en godt voktet bibelsk hemmelighet.

Romanen er selvfølgelig fiksjon, men det oppleves utrolig realistisk når man sitter og leser den. Egeland kan absolutt kunsten å gjøre fantasi til virkelighet. Han gir mesterlig liv til sin hovedperson, den underfundige albinoen og arkeologen Bjørn Beltø, som sliter med både nerver, dårlig selvtillit og klaustrofobi. I tillegg gjør han de villeste plot og egenproduserte historiske og religiøse teser så virkelighetsnære at man både ønsker og tror at de skal være virkelighet.

Jeg virkelig elsker de partiene i boka hvor Egeland skriver som Olav den Helliges fiktive væpner og venn, Bård. Skildringen av Olavs samtid, opplevelsene av å være i viking, datidens samfunn, konflikter og møtet med andre kulturer. Det er et eller annet rørende over hverdagsskildringene rundt en mannsperson man har hørt så mye om (Olav).

Egeland kan minne mye om forfattere som Dan Brown og Raymond Khoury. Grunnen til at jeg liker Egeland hakket bedre er nok at han skriver om steder og ting jeg har større tilknytning til. Som i denne romanen hvor han fletter sammen to av mine absolutte favorittepoker gjennom tidene: Norrøn og faraoisk tid. I tillegg legger han åstedet for mange av romanens sentrale spenningspunkter og funn til steder jeg kjenner godt til, eller også har tilbragt en del tid på. F.eks. Island og Flesberg i Norge. Egeland bringer på en måte mysteriet og verdenshistoriens sus til mitt «nærmiljø», noe som er med på å heve spenningen og gjenkjennelsen i det hans skriver. Jeg kjenner at jeg allerede gleder meg til å lese de to gjenværende bøkene om Bjørn Beltø, henholdsvis den første og den siste i rekken (så langt).

Egelands bøker er spenning og underholdning av høy klasse.

Forlag: Aschehoug
ISBN: 978-82-317-0328-0

2 thoughts on “Paktens voktere

  1. Åh, denne høres spennende ut. Jeg vil lese. 🙂

  2. Blogginnehaveren sier:

    Veldig spennende bok, ja! Egelands bøker er i det hele tatt meget underholdende. Spesielt de om Bjørn Beltø. Liker veldig godt den romanskikkelsen! 🙂

Legg igjen en kommentar

