Veien

Veien er skrevet av Cormac McCarthy, som bl.a. er kjent for romanene Alle de vakre hestene og Ikke et land for gamle menn. Begge filmatisert med stor suksess. Veien har også blitt film med Viggo Mortensen i hovedrollen.

Det er ingen lystig historie dette. Vi hentes inn i en postapokalyptisk verden der en far og en sønn vandrer gjennom et askegrått landskap håpet forlengst har forlatt. Verden er død, himmelen er tung og grå, solen sees ikke mer, havet er kaldt, sykt og slimete. De vandrer sørover gjennom ruiner av byer. Lik ligger strødd som svidd konfetti. Biler med dekk smeltet ned i asfalten sperrer veiene. Er det varmere i sør? Er det liv? Finnes det gode mennesker eller er det ingen andre igjen?

Denne romanen grep meg fra første side. Den er mektig skrevet. Poetisk. Uhyre vakker. Smertefull og rørende. Den gir et kirurgisk presist bilde av det vakreste og uhyrligste i mennesket. Temaer som hva et liv er verdt og hva et menneske er villig til å gjøre for å holde seg i live tas opp. Svarene er urovekkende. Likevel er dette en roman om håp og samhold. Og ikke minst hvor skjøre disse to kan være.

Skulle jeg ha gitt denne romanen et terningkast, hadde jeg smuglet inn en terning til og gitt den 12! Jeg har ingen problemer med å skjønne at denne boken har mottat en Pulitzer-pris.

Forlag: Gyldendal
ISBN: 978-82-05-39496-4

20 thoughts on “Veien

  1. Anne-Lise sier:

    En fantastisk bok! Jeg og min sønn leste den på ferie for to år siden, begge like oppslukt. Han var da 15 år.

    • Blogginnehaveren sier:

      Det tror jeg så gjerne. Det er virkelig et praktfullt stykke litteratur som fester seg. 🙂

  2. bokbloggeir sier:

    Ojsann! Denne har gått meg hus forbi … Bevares. Tusen takk for et glitrende bidrag til dagens tematips, amerikanske forfattere. Denne skal handles inn. Basta!

    • Frøken B sier:

      Så flott at du satte pris på mitt bidrag! Dette er virkelig en fantastisk bok! Kos deg med den når tiden er inne til å lese! 🙂

  3. Denne boken har jeg ikke hørt om, men tusen takk for tips. Boken er nå ført opp på listen.

  4. Åslaug sier:

    Har hørt mye om «Alle de vakre hestene», og om filmen ,»Ikke et land for gamle menn», men denne var ukjent. Ny bok på lista mi!

    • Frøken B sier:

      Ja, de er nok kanskje bittelitt mer kjent de to andre romantittelene hans. Kos deg med boka når du skal lese den! 🙂

  5. Lena sier:

    Jag har inte läst boken men däremot sett filmen. En ganska spännande berättelse.

    • Frøken B sier:

      Ja, nettopp! Kan absolutt anbefale deg å lese boken også. Jeg tror det er mye ved den som ikke kan oversettes til film. Bl.a. det poetiske språket. 🙂

  6. astridterese sier:

    Jeg har sett filmen men ikke lest boken. Jeg kan tenke meg dette ville være en bok for meg, men det er litt dumt å ha sett filmen først! Ha en riktig fin dag!

    • Frøken B sier:

      Jeg har testet ut begge deler oppigjennom. Altså både lese bok først og se film etterpå, samt omvendt. Jeg foretrekker helt klart å lese bok først i de fleste av tilfellene. Da har man alle detaljer og subtile nyanser på plass, så man kan «fylle ut hullene» i filmen selv. Men noen ganger er det greit å se film først også. Har man sett filmen først, så blir man gitt hovedpersonenes utseende f.eks. Da ser man de for seg slik filmen har vist dem når man leser. Jeg synes ofte det kan være forstyrrende å se en film om jeg selv har sett for meg de forskjelige karakterene på spesielt vis på forhånd. Da kan filmen oppleves skikkelig feil. Så det er fordeler og bakdeler med begge deler. Boka er uansett mer enn lesverdig. 🙂

  7. Anita Ness sier:

    Virker som en spennende bok dette.:) Ha bare hørt om den ene filmen. No land for old men e.l.

  8. Mai Lene sier:

    Kjempefin omtale. Høyrtes ut som ei veldig bra bok 🙂

  9. Fant den i hylla på et hotell i Tyrkia og leste i den mens sola skinte fra skyfri himmel. Den var veldig god. Men der og da ble den veldig, veldig uhyggelig. Slik jeg husker den vet jeg ikke om jeg hadde klart å se filmen.

    • Frøken B sier:

      Den skjønner jeg, Tone. Det er scener i boka som er svært sterke. Som man rett og slett ikke har lyst til å se. Ofte holder med med de bildene man selv får når man leser en bok også. 🙂

  10. Melusine sier:

    Filmen har jeg sett, og likt – og nå er boken satt på leselisten! Takk for tips 🙂

Legg igjen en kommentar

