Sagaen om Valhall: Frøya, Idun og Saga fra Valhall

Sagaen om Valhall er en trilogi skrevet at den svenske journalisten og forfatteren Johanne Hildebrandt. Bøkene heter «Frøya», «Idun» og «Saga fra Valhall».

Trilogien tar utgangspunkt i den historiske og vitenskapelige teorien om at de norrøne gudene vi kjenner fra mytologien en gang var mennesker her på jorden. Vi møter de krigerske og patriarkalske æsene, som har utvandret fra et området ved svartehavet. De kommer til den delen av verden som i dag er kjent som norden, hvor de møter vanene. Vanene er et fredselskende og matriarkalsk folk som dyrker den store Gudinnen og hennes døtre. Hildebrandt har samarbeidet med arkeologer og historikere, slik at alle detaljer om klesdrakt, boforhold, kult og religiøs praksis etc skal stemme mest mulig med den viten vi i dag sitter på.

Johanne Hildebrandt har vært opptatt av å skrive historien sett fra kvinnenes ståsted, som en motsats til historien slik vi kjenner den. Hun presenterer vanene som et folkeslag som lever i et samfunn formet og preget av troen på den store Gudinnen, mektige Dronningers makt og prestinnenes mektige seid. Møtet med de krigerske æsene er fyllt med både forundring, avsmak og motvilje. Det er full kulturkollisjon og forskjellene truer med å kaste hele verden ut i kaos.

I Frøya er det krig mellom de to slektene vanene og æsene, i Vanaheim. Fra vest har æsene trengt inn i landet og plyndret og brent på sin ferd. I et desperat forsøk på å oppnå fred reiser den unge vaneprestinnen Frøya til fiendenes land. Møtet med høvdingsønnen Tor endrer alt. Aldri tidligere har verden sett en mer forbudt kjærlighet.

I Idun herjer svartsotten over Vanaheim, vanenes verden. Tor er maktesløs når æsene begynner å dø. Den eneste som kan bryte forbannelsen er Frøya, prestinnen han en gang elsket. Sammen kan de redde sine folk fra undergangen. Men den hovmodige Frøya nekter. Bare Idun, datteren hun har fått med Tor, kan få henne til å bruke sine trolldomskrefter i kampen mot den blodtørstige gotlandskongen Gorm og den onde heksen Hyndla.

I Saga fra Valhall raser snøstormer over verden midt på sommeren. Menneskeheten trues av ødelagte avlinger, sult og frost. Er det Ragnarok, verdens undergang, som er i anmarsj?

Dette er en av de vakreste og mest rørende trilogier jeg har lest på lenge. De kan minne meg litt om «The Mists of Avalon» av Marion Zimmer Bradley. Bøkene er enkle og fengende og lese, men gir samtidig interessant informasjon om vår mulige fortid. Hildebrandt lykkes stort i å oversette myter til virkelighet og guder/gudinner til kjøtt og blod. Det er en glede å bli kjent med «gamle kjente» på en ny og forfriskende måte. Svært troverdig er det også! Jeg ble dypt forelsket i flere av skikkelsene og kjenner en nyfunnet kjærlighet og respekt for mytologiske figurer jeg har kjent og ignorert lenge. Språket er engasjerende, rått og saftig – jeg følte meg ført langt tilbake i tid mens jeg leste. Kan ikke annet enn å ta av meg hatten for denne trilogien – den er vakker, sterk og rørende!

Forlag: Bazar
ISBN: 978-82-8087-185 (Frøya)
ISBN: 978-82-8087-212 (Idun)
ISBN: 978-82-8087-168-8 (Saga fra Valhall)

 

14 thoughts on “Sagaen om Valhall: Frøya, Idun og Saga fra Valhall

  1. Denne trilogien kunne jeg godt tenke meg å lese etter å ha lest din glimrende omtale 🙂

  2. Anita Ness sier:

    Nydelige bøker dette. Skriver under på det.:) Grattis med ny bokblogg.:)

  3. Melusine sier:

    Disse minner meg litt om «Kongsdøtrene» av Frid Ingulstad, ved at den fokuserer på kvinnenes ståsted, en spennende serie. Jeg har ikke hørt om Sagaen om Valhall før nå, men den er i alle fall satt på listen over bøker å lese 🙂

    • Blogginnehaveren sier:

      Ah, det er bøker ikke jeg har lest igjen. Spennende å høre om bøker som kan minne om ting man selv har lest og elsket. Kos deg med Valhall-trilogien når tiden er inne for å lese dem. De er så flotte. Kan ikke få fullrost dem nok. 🙂

  4. Randi sier:

    BARE M Å HA DEM!

  5. bokbloggeir sier:

    Nei noe så inn i svarteste skoddeheimen! Dette var kult! Utroooolig bra bidrag til tematipset denne uka. Fikk kjempelyst til å lese disse bøkene. Bazar forlag har gitt dem ut ser jeg, så nå ligger bokdealeren min på Bazar an til å få en mail i morgen den dag.

    • Frøken B sier:

      Så flott at du likte bidraget mitt til ukens tematips! 😀
      Kos deg med bøkene! Håper du setter like stor pris på dem som jeg gjør! 🙂

  6. Dette er bøker som i utgangspunktet ikke frister meg, men samtidig er jeg veldig glad i historiske romaner, og etter å ha lest omtalen din, så ser jeg at jeg kanskje hadde hatt stor glede av disse bøkene! Takk for tips!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    • Frøken B sier:

      Så hyggelig at du stakk innom og la igjen en kommentar, Pia! 🙂
      Nei, sånn er det, vi tiltrekkes ikke av de samme bøkene alle sammen. Eller som en annen bokblogger sa tidligere i uka: «Alle bøker er ikke for alle lesere.» Bøker er forskjellige, og vi er forskjellige. Det er det som gjør det spennende. Men morsomt om du velger å snuse litt nærmere på dem etter å lest omtalen min. Glad dag til deg også! 🙂

  7. Isabella sier:

    Tror faktisk at jeg har lest disse for en god stund siden, husker jeg storkoste meg med de:) Fine bøker!:) Ha en fin kveld!:)

Legg igjen en kommentar

