La meg synge deg stille sanger

Denne romanen er skrevet av svenske Linda Olsson. Hun har skapt en utrolig vakker historie i La meg synge deg stille sanger. Det er historien om to kvinner, en ung og en gammel, som begge bærer på tunge, vonde hemmeligheter. Den yngste av dem, Veronica, har opplevd å miste sitt livs store kjærlighet i en drukningsulykke. Hun kommer til et ganske øde og isolert sted i Sverige for å skrive av seg sorgen og tomheten. I nabohuset bor Astrid, en gammel kvinne som har isolert seg fra alt og alle i flere tiår. På folkemunne kalles hun heksen.

De to kvinnene nærmer seg varsomt hverandre og et forløsende vennskap vokser frem. Gjennom samtaler kvinnene i mellom blir leseren tatt med på en reise tilbake i begge kvinnenes liv og rundt i minnenes såre og smertefulle landskap. Det er på mange måter opprivende og sår lesning dette her, for kvinnenes historier (spesielt Astrids) er mørke og hjerteskjærende. Likevel er dette en nydelig bok, skrevet med ro, varme og omsorg. Det er en stille raushet i den, en mangel på fordømmelse, som er helt nydelig. Det er på mange måter en bok som utforsker alle typer relasjoner, fra de helt katastrofale, til de intime, gode og aksepterende. Og det er en bok om forløsning og det å vende tilbake til livet og gleden, etter en liten evighet i et emosjonelt mørke som aldri så ut til å ta slutt.

Som et bonus blir man introdusert til en rekke dyktige poeter. Olsson har valgt å bruke sitater fra dikt som kapitteloverskrifter. Et vakkert og spennende grep.

Jeg ble dypt grepet av denne romanen. Det er noe av det mest rørende jeg har lest på lenge. Kan ikke annet enn å anbefale den! Vakre boka! 🙂

Forlag: Vigmostad & Bjørke
ISBN: 978-82-419-0394-6

9 thoughts on “La meg synge deg stille sanger

  1. Denne romanen har jeg bare hørt positivt om, tror ikke jeg har sett en negativ omtale. Så da bør jeg vel kanskje få den med meg, jeg har litt lett for å være vel mye i fantasiens verden, for det er min favorittsjanger 🙂

    Du må gjerne legge inn boken din på Bokblogger.no forresten.

    • Blogginnehaveren sier:

      Ja, les den, Mari! Nydelig stykke tekst! Fantasy er en favoritt hos meg også, selv om jeg er ganske altetende når det kommer til litteratur.

      Takk for Bokblogger.no-tipset! 😀

  2. Fin omtale:-) Denne boken likte jeg også veldig godt! Kan også anbefale Din Godhet av samme forfatter om du ikke allerede har lest den.
    Hilsen Beathe I Beathesbokhylle

    • Blogginnehaveren sier:

      «Din godhet» skal jeg sjekke ut. Har ikke lest andre bøker enn «La meg synge deg stille sanger» av denne forfatteren ennå. Takk for fint tips! 😀

  3. Bare hyggelig 🙂 Jeg ser du har publisert flere innlegg i dag, vet du at du kan forhåndsinnstille innlegg til å publisere automatisk på en dag du selv velger?

    • Blogginnehaveren sier:

      Ja, jeg legger ut endel anmeldelser jeg har skrevet for en stund siden for å få litt liv i bloggen. Litt hyggeligere med noen innlegg enn en tom blogg mens vi venter på anmeldelse av bøker jeg leser akkurat nå. Var ikke klar av at det gikk an å innstille for autoposting. Hvordan gjøres det? 🙂

      • Ved «Publiser umiddelbart» ser du at det står rediger, trykk der og velg dato og klokkeslett. Mange som leser blogger abonnerer gjerne på nye innlegg og hvis man publiserer mange innlegg på en dag så risikerer man at noen av innleggene man har lagt ut ikke blir lest. Det er selvsagt helt opp til deg som eier av bloggen hvis du selv syntes det er best selvsagt, bare et lite tips fra meg 😉

  4. Blogginnehaveren sier:

    Ah, nettopp! Greit å vite! Takk skal du ha! 😀
    Har jo ikke planer om å poste så mye daglig, som i dag, selvsagt. Nå kommer nok innleggene til å komme med passende mellomrom her. Trengte bare å få inn noen innlegg, så folk har noe å titte på til nye anmeldelser skrives. 😉

  5. Ja, det er virkelig en super funksjon. Det er jo ikke alle dager man har tid til å blogge, så skriver man flere innlegg en dag man har god tid så kan man velge å publisere det en dag man vet man skal bort f.eks.

Legg igjen en kommentar

