Bokblogging og integritet

Dette innlegget er delvis inspirert av debatten i kjølvannet av årets bokbloggtreff, og delvis av Bokelskerinnens bloggpresentasjon av seg selv. Min valgte bloggløsning har så langt ingen større plass til utdypende egenpresentasjon og tanker omkring egen blogging, derfor skriver jeg dette innlegget.

blogginteg

Blue Color Background av jscreationzs/Freedigitalphotos.net

Kritikerplakaten
Merete Granlund, litteraturkritiker i Dag og Tid, nevnte Kritikerplakaten under paneldebatten på årets bokbloggtreff. Kritikerplakaten ble etablert i 2003 (og endret i 2009) av Kritikerlaget, som et moralsk rammeverk norske kritikere følger som utøvere av sin profesjon. Nå ser ikke jeg på meg selv som noen kritiker, men mer som en formidler av kjærligheten til bøker, generell leseglede og (forhåpentligvis) litterær inspirasjon. Uansett hvilken tittel og rolle jeg gir meg selv, ser jeg viktigheten av å ha et tydelig rammeverk for bloggingen. Kritikerplakaten er et fint utgangspunkt til et slikt.

Jeg er en forholdsvis fersk blogger. Bokvrimmel så dagens lys i juni i år. Selve bloggprosjektet begynte som uskyldig kos og hobby, noe det på mange måter fremdeles er. Bloggen er en ganske naturlig forlengelse av min (nesten) livslange interesse for bøker og litteratur. Jeg gjorde meg ikke opp mange tankene omkring integritet og blogging før på bokbloggtreffet i år. I etterkant av arrangementet ser jeg med større tydelighet enn før viktigheten av å være meg bevisst min egen rolle som bokblogger. Og hvor betydningsfullt det er å ha visse rammer som sikrer min integritet som blogger.

Jeg velger derfor å adoptere innholdet i Kritikerplakatens tre første punkter, som ser slik ut:

1. Kritikeren skal verne om sin integritet og uavhengighet.

2. Kritikeren må unngå dobbeltroller som svekker troverdigheten.

3. Kritikeren skal vise åpenhet om forhold som kan påvirke vedkommendes habilitet. Kritikerens virke skal være slik at det ikke oppstår tvil om vedkommendes integritet.

Anmeldereksemplarer fra forlag eller forfatter
Det har vært delte meninger om hvorvidt det er greit å motta anmeldereksemplarer direkte fra forlag eller forfatter. Jeg tror mange bloggere som selv har vært motsander av dette fikk en litt annen mening etter møtet med forlagsrepresentantene på årets bokbloggtreff. Forlagene understreket tidlig at det ikke ligger noe press fra dem på bloggerne om verken å måtte anmelde alt man mottar eller å måtte gi høye terningkast til bøker man har fått. Forlagene er interessert i at bloggere er ærlige og rettferdige når de anmelder bøker.

Jeg tilhører ikke dem som har vært mest skeptiske til å motta bøker fra forlag eller forfatter. Som bokblogger er man avhengig av å ha en ganske jevn tilgang på bøker. Ja visst finnes det både biblioteker og bokhandlere. De fleste bokbloggerne benytter seg jo også av disse. Vi både kjøper og låner bøker. Men er man i overkant bibliofil i tillegg (som bokbloggere vel gjerne er), så liker man å eie bøkene man leser. Bokbloggere gjør jo også, indirekte, mye for forlagene, ved å snakke om bøkene de utgir. Ofte trekker bokblogger frem titler som media ellers (aviser, magasiner, TV) ikke nevner med et ord. Bokbloggerne er viktige kanaler for informasjon om det mangfoldet som finnes av litteratur på markedet. At vi mottar enkelte anmeldereksemplarer synes jeg er helt uproblematisk, så lenge vi nevner at bøkene er mottatt som anmeldereksemplarer når vi anmelder dem.

I tråd med de allerede nevnte punktene fra Kritikerplakaten synes jeg det er viktig å understreke at det følger et ansvar med å motta anmeldereksemplarer. Min personlige integritet som blogger handler i første rekke om åpenhet, ærlighet, troverdighet og uavhengighet. Jeg kan med en gang si at jeg ikke mottar inntekter som følge av min blogging. Jeg har heller ikke inngått noen hemmelige avtaler om å blogge spesielt positivt om enkelte forlag, forfattere eller bøker. Mine bokanmeldelser gir uttrykk for mine ærlige meninger om bøkene jeg leser.

Å anmelde boken til en venn
Et punkt jeg spesielt bet meg merke i ved paneldebatten som rundet av årets bokbloggtreff var dette med å anmelde bøker skrevet av noen man kjenner. De fleste ser ut til å mene at man som bokblogger bør unngå dette, at vennskapet gjør en inhabil. Merete Granlund (litteraturkritiker i Dag og Tid), som deltok i paneldebatten, var derimot av en annen mening. Med utgangspunkt i Kritikerplakatens punkt 3, mente hun at så lenge det kommer tydelig frem i en bokanmeldelse at kritikeren (eller i dette tilfellet bloggeren) er en bekjent av (eller venn av) forfatteren, så er det uproblematisk å anmelde dennes bøker. Jeg sier meg enig med henne.

Nå kjenner ikke jeg all verdens forfattere. Vi snakker i høyden to stykker. Den ene leste jeg da jeg var i tenårene, hvilket er en stund siden. Jeg kommer altså ikke til å anmelde denne forfatterens bøker i dag, da jeg ikke leser henne lenger. Den andre har jeg kun sporadisk kommentarkontakt med på Facebook. Det er en forholdsvis ny forfatter (debuterte i 2007) med (så langt) to titler på samvittigheten. Den ene av disse står i min bokhylle og er oppført på min fremtidige leseliste. Når dagen for skriving av anmeldelse opprinner vil jeg la det gå klart frem av anmeldelsen at forfatteren er en bekjent.

Reklame
Det hender at jeg nevner spesifikke bokhandlere og nettbokhandlere i mine innlegg. Dette er ingen skjult reklame fra min side. Jeg er ikke med i et affiliate program og tjener ingenting på at du klikker på butikklinken. De gangene jeg nevner butikker/nettbutikker, ved navn eller ved å poste link, er det for å tipse deg om hvor du kan få tak i de boktitlene jeg skriver om til fornuftige priser, fordi jeg handler mye hos den nevnte butikken og fordi jeg er fornøyd med service osv.

Copyright
Jeg har copyright på all tekst i min egen blogg, bortsett fra eventuelle lovlige korte utdrag og sitater jeg legger ut fra bøker og litteratur (jfr paragraf 22 i Åndsverksloven – om sitering). Ønsker noen å sitere meg setter jeg pris på å bli spurt. Forlag kan fritt sitere fra mine anmeldelser om ønskelig.

Bildene jeg bruker i mine blogginnlegg er enten a) hentet lovlig fra forlagenes nettsider (bokforsider og eventuelle forfatterprortretter), b) egne fotografier, eller c) lovlig hentet fra Freedigitalphotos.net (da er dette nevnt i teksten). Jeg har copyright på alle fotografier jeg har tatt selv. Disse kan ikke benyttes av andre uten min tillatelse.